متخصص گوش و حلق و بینی

به دکتر یا پزشکی که دارای تخصص تشخیص و درمان بیماری های گوش و حلق و بینی باشد، متخصص گوش و حلق و بینی گفته شده است که در ادامه به معرفی رشته و پزشک متخصص در این زمینه اشاره کرده ایم.

رشته گوش و حلق و بینی

رشته گوش و حلق و بینی زیرمجموعه دستیار پزشکی بوده و در رابطه با راه های تنفسی ( گوش و حلق و بینی ) است. ( حتی سر و گردن )

بعد از برگزاری آزمون سراسری پذیرفته شدگان با رتبه های بالا وارد دوره آموزشی و تخصصی گوش و حلق و بینی خواهند شد و بعد از فارق التحصیلی به عنوان یک متخصص گوش و حلق و بینی مشغول خواهند شد. ( در اصطلاح متخصص گوش و حلق و بینی را ENT نامیده اند. )

همچنین درمان سایر بیماری ها چون تومورهای سر و گردن، ضایعات موجود در حنجره و پولیب بینی توسط متخصصین ENT امکان پذیر است.

در آزمون های ورودی به دوره تخصصی گوش و حلق و بینی فرد باید بالاترین نمرات را کسب کند و جالب است بدانید که تخصص و فوق تخصص رشته گوش و حلق و بینی جزء لوکس ترین متخصصان رشته پزشکی هستند.

وظایف یک متخصص گوش و حلق و بینی

یک متخصص ENT به جزء تمرکز روی سیستم تنفسی قادر است بیماری های حنجره، سر و گردن و سینوسی را نیز درمان کند.

همچنین برخی از متخصصان با گذراندن دوره ایی از علوم ارتباطات ( گفتار درمانی و درمان شنیداری ) بر تخصص خود افزوده اند که در مورد وظایف یک متخصص ENT به صورت جداگانه توضیح داده شده است.

گوش ها

اختلالات ناشی از بیماری های گوش شامل: کم شنوایی، عدم حفظ تعادل، سوت کشیدن گوش ها و دیگر مشکلات بیرونی و درونی گوش است که متخصص ENT هر یک از موارد گفته شده را درمان خواهد کرد.

بینی

مشکلات سینوسی، وجود پولیپکه باعث خرناس کشیدن فرد، آلرژی و در نتیجه اختلال در چشیدن دارد خواهد شد که متخصص ENT با توجه به نوع مشکل ممکن است جراحی پلاستیک را به شما پیشنهاد دهد زیرا بسیاری از مشکلات ساختاری بینی فقط با عمل جراحی قابل درمان هستند.

حلق

متخصص ENT قادر به بررسی بیماری های حلق و گلو چون اختلالات گلو، تیروئید و حنجره که باعث اختلال در خوردن، قورت دادن و حتی صحبت کردن است.

سرو گردن

به دنبال گوش، حلق و بینی ممکن است که سر و گردن نیز درد بگیرد. اگر بیماری های سر و گردن درمان نشود باعث اختلال به وجود آمدن در سیستم بینایی، شنوایی و بویایی خواهد شد.

گاهی مشکلات سر و گردن بر اثر تصادف یا سرطان است که درمان شان به وسیله متخصص  ENT انجام پذیر است. ( درمان اختلالات عصبی سر هم قسمتی از تخصص متخصصان ENT است. )

برای درمان هر کدام از قسمت های گفته شده متخصص آزمایش های را تجویز خواهد کرد و بعد از اجرای آزمایشات توسط بیمار دارو تجویز و دوره درمان بیماری شروع خواهد شد.

از دیگر وظایف متخصص گوش و حلق و بینی جراحی های پلاستیک مربوط به هر قسمت است. جراحان گوش و حلق و بینی جراحی های چون

• برداشتن پولیپ
  • اصلاح شکاف دهان
  • درمان سلول های سرطانی در سر و گردن
  • تغییر ساختار و ایرادات بینی

را نیز برعهده دارند.

تخصص متخصصین گوش و حلق و بینی

دانستیم که تخصص یک متخصص ENT مربوط به اجزایی چون گوش و حلق و بینی است اما سایر حوزه های تخصصی یک متخصص  ENT موارد زیر را نیز شامل می شود.

بهترین جراح بینی استخوانی در تهران

• درمان آلرژی ( درمان آلرژی از طریق داروهای درمانی یا دوری از آلودگی امکان پذیر است. )
  • درمان حساسیت های مربوط به گوش و حلق و بینی
  • درمان زکام
  • درمان تورم غشای مخاطی بینی ( بیماری تورم غشای مخاطی بینی به دو صورت فصلی و دائمی در بین بیماران وجود دارد. )
  • درمان سنوزیت مزمن
  • گلودرد
  • عفونت گوش
  • التهاب حنجره
  • و سرگیجه

انجام جراحی های زیبایی و ترمیمی توسط متخصصان ENT

درمان بسیاری از ناهنجاری های صورت و همچنین سر و گردن توسط جراح و متخصص  ENT امکان پذیر است. از جراحی های زیبایی که به متخصص ENT مربوط است باید به موارد زیر اشاره کرد.

• عمل زیبایی بینی
  • لیفت صورت ( ابرو، پلک و پوست )
  • عمل انحراف بینی
  • کام شکافته
  • عمل افتادگی پلک
  • ریزش موپعمل های زیبایی گوش

تخصص های متخصص ENT در بیماری های گلو و بینی

در حقیقت متخصص حلق و گلو با بیماری های چون گلودرد، گرفتگی حنجره، رفلاکس، عفونت و تومور سر و کار دارد.

از بیماری های گوش باید به تروما، عفونت، تومورهای خوش خیم و بدخیم، اختلال در شنوایی، کم شدن شنوایی و ناشنوایی، صداها در گوش و سرگیجه را نام برد.

تشخیص بیماری های گوش و حلق و بینی توسط متخصصان

درمان بیماری های گوش و حلق و بینی توسط متخصص گوش و حلق و بینی انجام خواهد گرفت. کار دقیق متخصصان  ENT درمان بیماری های مربوط به گوش و حلق و بینی است.

در ادامه آماری از بیماری های را که توسط متخصصین  ENT درمان می شوند را آورده ایم.

در آمریکای شمالی چندین هزار نفر دچار بیماری ناشنوایی هستند و علت ناشنوایی این افراد مربوط به وجود بیماری ها و اختلالات در گوش است.

تقریبا 35 میلیون نفر در ایالات متحده آمریکا دچار سینوزیت مزمن هستند و هر ساله تعداد مشخصی از افراد به بیماری های گلو و حلق دچار خواهند شد که فقط باید به پزشک متخصص مراجعه کنند.

مورد آخر وجود و گسترش سرطان های بدخیم و خوش خیم است که به وسیله جراحان و متخصصان ENT درمان پذیر است.

دوره های آموزشی گوش و حلق و بینی

فرد با گذراندن دوره شش ساله یعنی دو تا چهار سال موفق به اخذ دوره تخصصی خواهد شد و بعد از اتمام دروه در نهایت به یک فلوشیب در زمینه حساسیت و آلژی، جراح زیبایی و ترمیمی صورت، حنجره شناس، متخصص سر و گردن، متخصص گوش و حلق و بینی اطفال، جراح بینی و صورت به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

معیارهای برای انتخاب متخصص  ENT مناسب

تخصص هر پزشک با پزشک دیگر فرق دارد. زمانی که بیمار برای درمان بیماری های گوش، بینی و حلق مراجعه می کند نیازی نیست که پزشک نام سایر مراجعه کنندگان خود راببرد و فقط باید به درمان و توصیه های لازم بپردازد. ( مراقبت های لازم را به بیمار یادآور شود. )

در مورد مشخصات یک متخصص خوب باید موارد زیر را بیان کرد.

• میزان تحصیلات و دوره های آموزشی
  • گواهینامه ها و بوردهای تخصصی
  • تخصص های پزشک در رابطه با بیماری به هر قسمت از بدن
  • فیلد و زیرگروه های تخصصی پزشک
  • مکان طبابت
  • میزان دسترسی به پزشک
  • بیمه های تحت پوشش

زمینه های تخصصی یک متخصص گوش و حلق و بینی

یک پزشک گوش و حلق و بینی در هفت زمینه زیر تخصص دارد که در ادامه به هر کدام اشاره کرده ایم و توضیح مختصری را نیز در مورد هر کدام داده ایم.

آلرژی و حساسیت

آلرژی در حقیقت یک واکنش غیرطبیعی دستگاه ایمنی بدن به مواد بی خطر است.  بروز آلرژی به صورت حساسیت بوده که با گذشت زمان نیز واکنش بدن بیشتر خواهد شد.

آلرژی ممکن است بر اثر گرد و خاک، غذا، نیش حشرات، داروها و غیره به وجود بیاید. در صورتی که واکنش آلرژیک در فرد شدید باشد برای فرد خطرناک است و ممکن است او را بکشد در نتیجه برای تشخیص آلرژی و حساسیت باید به یک متخصص  ENT مراجعه کرد.

بهترین جراح بینی استخوانی در تهران

علاوه بر درمان آلرژی های فصلی و دائمی تشخیص و درمان بیماری های چون سینوزیت مزمن، عفونت گوش، التهابات حنجره و گلودرد نیز جزء حوزه های تخصصی متخصصان ENT است.

جراحی های زیبایی و ترمیمی صورت

ابتدا باید بگوییم که جراحی های پلاستیک به دو دسته درمانی و زیبایی تقسیم شده اند. در برطرف کردن پولیپ بینی ( جراحی بینی )، عمل پیشانی برجسته ( جراحی سر )، کام شکافته ( جراحی دهان ) و غیره فقط و فقط به منظور درمان  است.

هر چند در نمونه عمل های ذکر شده بالا ممکن است همراه با درمان و جراحی زیبایی نیز انجام شود.

در صورتی که فرد قبلا عمل جراحی صورت را داشته و نتیجه عمل برای فرد رضایت بخش نبوده و قصد عمل مجدد را دارد باید به فقط به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کند.

سر و گردن

تمام اعضای سر شامل صورت و گردن است که نیاز به درمان دارد نیز جزء تخصص هایENT هستند.

لارینگولوژی

منظور از لارینگولوژی شناخت بیماری های مربوط به گلو و حنجره است که شامل ناهنجاری ها، عفونت ها، آسیب های مربوط به حنجره، سرطان ها، وجود توده و سایر بیماری های خطرناک مربوط به گلو و حنجره است.

بیماری های حنجره جزء شایع ترین بیماری ها هستند و هر ساله تعداد زیادی از افراد در جهان به این بیماری ها مبتلا می شوند  که باید مورد درمان پزشکی قرار بگیرند.

نورتولوژی

سینوس ها در قسمت های چون بینی و سر و صورت قرار دارند. سینوس ها نقش اصلی را در تنفس افراد دارند از این رو وجود بیشتر مشکلات بینی به سینوس ها ربط دارد.

بیماری های بینی و مشکلات بینی توسط متخصصان گوش و حلق و بینی تشخیص داده خواهد شد.

یک متخصص گوش و حلق و بینی با روش های چون تصویربرداری ( سی تی اسکن یا  MRIاز سر و صورت )، معاینه، تست، نمونه گیری به بیماری پی خواهد برد.

وجود تومورها در سر و گردن

بخش مهمی از تخصص متخصصان ENT مربوط به تشخیص سرطان یا وجود غدد و تومورها در قسمت های سر و گردن است.

از جراحی های مهم یک متخصص گوش و حلق و بینی باید به جراحی توده و سرطان های قرار گرفته در سر و صورت اشاره کرد که خوشبختانه بسیاری از متخصصان قادر به این جراحی هستند و نتیجه موفقیت آمیزی را کسب کرده اند.

جراحی زیبایی گوش

جراحی پیشانی برجسته

بهترین دکتر زیبایی در تهران

یک متخصص گوش و حلق و بینی تمام دوره ها و تخصص های لازم را در رابطه با گوش، حلق و بینی و دهان گذرانده و بعد به نام یک متخصص گوش و حلق و بینی شروع به کار طبابت خواهد کرد.

دریافت مشاوره (کلیک کنید)