درمان انحراف بینی

یکی از مهم ترین مشکلات و مشغله های ذهنی افراد درمان انحراف بینی می باشد ، انحراف بینی موجب پایین آمدن کیفیت زندگی در افراد می شود ، به این دلیل که بسیاری از افرادی که با این مشکل رو به رو هستند قدرت تنفس بسیار خوبی را ندارند و این مشکل برای آن ها بسیار بزرگ و مشکل ساز می باشد. یکی از بهترین روش های درمانی برای درمان این مشکل انجام عمل بینی جراحی می باشد ، اما از آن جایی که این عمل زیبایی برای افراد کاملا تهاجمی می باشد و پزشک برای انجام این عمل از بی هوشی استفاده می کند و به همین دلیل افراد بسیاری از انجام این عمل زیبایی خودداری می کنند .

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی موجب شده تا افراد بسیاری که به دلایلی امکان انجام این عمل زیبایی را ندارند به درمان این مشکل خود با بهترین جراح بینی و بدون هیچ گونه نگرانی بپردازد ، در ادامه قصد داریم شما را با درمان انحراف بینی آشنا کنیم ممنون می شویم که ما را تا آخر این مقاله همراهی کنید با ما همراه باشید .

انحراف بینی چیست ؟

سپتوم بینی در افراد که حفره های بینی را در وسط بینی افراد تقسیم می کند در قسمت های جلویی شامل قسمت پستی ، بافت غضروفی و شامل استخوان هم می باشد ، به طور کلی سپتوم ها باید در خط میانی بینی قرار گرفته باشد و سوراخ راست و چپ با هم برابری داشته باشد ، نبود سپتوم در خطوط میانی موجب انحراف بینی در افراد می شود ، انحراف های بسیار خفیف معمولا موجب شکایت افراد نمی شود اما وجود انحراف در بخش و یا کل ساختمان میانی بینی تاثیر بسیار منفی را در تنفس افراد می گذارد .

افرادی که بینی آن ها دچار این مشکل است عبور هوا از قسمتی که سپتوم دچار انحراف شده است معمولا کاهش پیدا می کند ، اگر انحراف در بینی به شکل c و یا به شکل S باشد این انحراف ممکن است که در هر دو طرف بینی رخ دهد ، هر چه که میزان انحراف بینی بیشتر باشد میزان انسداد نیز بیشتر و بیشتر می باشد ، انسداد یک طرفه برای افراد بیمار آن چنان ناراحت کننده نمی باشد ، با این وجود اگر در پولیپ بینی تورمی وجود داشته باشد انسداد بینی ممکن است برای افراد کمی نگران کننده باشد ، انحراف در غضروف بینی و یا استخوان بینی یعنی همان انحراف سپتوم به انحراف خطی میانی بینی کاملا اشاره دارد ، از عمل جراحی انحراف بینی و یا همان سپتوپلاستی برای درمان این انحراف ها استفاده می شود .

انحراف بینی چیست ؟

اندازه انسداد در بینی و درجه انحراف بینی و محل این انحراف در تصمیم گیری انجام این عملیات برای پزشکان بسیار مهم می باشد ، همچنین علاوه بر این موضوعات شکایت افراد بیمار یکی از مهم ترین عوامل در تصمیم گیری برای انجام این عمل جراحی می باشد ، در برخی از افراد بیمار که دارای انحراف بینی می باشند مشکل انسداد ممکن است که دیده نشود و این به طور کامل به طور کامل به قسمت انحراف بینی مربوط می باشد . در بسیاری از افراد علاوه بر انحراف بینی آن ها برخی از مشکلات دیگر هم وجود دارد که این مشکلات مانند ورم پولیپ بینی ، رینیت آلرژیک می باشد که اولویت درمان این ها با دارو می باشد .

از آن جایی که این مشکل بینی در بسیاری از موارد با عمل جراحی بینی درمان می شود مرحله تشخیص از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد ، ارزیابی دقیق فرد بیمار و میزان نا رضایتی بیمار که موجب ناراحتی در تو می شود و نیاز به جراحی در این افراد باید تعیین شود ، درمان این مشکل با تشخیص درست پزشک جراح می تواند با موفقیت انجام شود ، تیغه های بینی و یا همان سپتوم بینی در اصل دیواره های غضروفی می باشد که به طور معمول در مرکز بینی فرد قرار دارد ، این دیواره ها مجاری بینی را از یکدیگر جدا می کند ، این مجاری بینی معمولا از اندازه یکسانی برخوردار می باشند .

یکی از شایع ترین مشکلاتی که بسته به شدت و ضعف با عوارض بسیاری همراه می باشد انحراف در تیغه بینی و یا Deviated Septum می باشد ، همچنین به طور کلی حل این مشکل نیاز به انجام عمل جراحی بینی و یا همان سپتوپلاستی دارد ، این مشکل در شرایط بد خود می تواند زندگی افراد را به شدت تحت تاثیر خود قرار دهد ، می توانید در این زمینه با متخصص گوش ، حلق و بینی گفت و گو داشته باشید .

ما مشکل انحراف بینی را با :

• گرفتگی بینی
  • و سینوزیت می شناسیم.

این مشکلات که در بسیاری از افراد ممکن است رخ دهد با استفاده از عمل های جراحی می توان آن ها را درمان کرد این مشکلات می تواند با یک شکستگی ساده در بینی و یا یک تصادف برای افراد به وجود بیاید ، این موضوع را باید بدانید که انحراف بینی برای افراد علائم خاصی را پدیدار نمی کند اما مشکلات بسیار شدیدی را برای افراد ایجاد می کند که در طول این مدت زمان ها می تواند برای آن ها بسیار آزار دهنده و دردناک باشد و فرد را مستعد سینوزیت و سرماخوردگی کند . این انحراف بینی را به آسیب های غضروفی تیغه میانی بینی هم می گویند که در داخل حفره های بینی به وجود می آید ، معمولا در چنین افرادی هیچ گونه علائم ظاهری به وجود نمی آید و با توجه به نوع انحراف می تواند در یک کانال و یا هر دو کانال بینی باعث اختلال و انسداد در آن ها شود .

دلایل انحراف بینی

در ادامه قصد داریم شما را با دلایل مختلف انحراف بینی در افراد آشنا کنیم با ما همراه باشید :

ژنتیکی و یا تکاملی : یکی از مهم ترین و اول عوامل بروز انحراف بینی در افراد به دلیل یک سری از اختلالات ژنتیکی می باشد که به دلیل اختلاف نوع جثه پدر و مادر او این اتفاق رخ می دهد که با گذشت زمان و بالا رفتن سن این مشکل بیشتر در افراد دیده می شود ، به شکلی که تیغه زمانی که می خواهد رشد خود را کند به دلیل این عدم تشابه که از والدین به ارث می برد در آخر تیغه بینی هم انحراف پیدا خواهد کرد .

ضربه زدن به بینی و یا شکستگی در بینی : یکی از دومین عوامل انحراف بینی صرفه و ضربه خوردن بینی افراد می باشد که ممکن است در کودکی و یا بزرگ سالی این مشکل اتفاق بیافتد ، هر چند بافت غضروفی بینی نسبت به استخوان انعطاف پذیری بسیار بیشتری را دارد اما اگر ضربه بسیار شدیدی را به بینی وارد کنید ممکن است که باعث انحراف در تیغه بینی فرد شود ، حالا هر چه این ضربه در سن کمتری به بینی فرد وارد شود به دلیل این که بافت غضروفی در این سن استحکام بسیار کمتری را دارد عوارض بسیار شدید تری را برای افراد به دنبال دارد .

وجود آسیب های فیزیکی ثانویه که بیشتر در زمان ورزش و یا به دلیل تصادف در افراد ایجاد می شود ، در چنین مواقع بیشتر تیغه بینی و یا استخوان بینی دچار شکستگی می شود و یک زاویه نا منظم تری را برای افراد به وجود می آورد . همچنین آسیب های جنینی در بدو تولد که بیشتر به دلیل مشکلات مربوط به زایمان به وجود می آید که این عوارض انحراف بینی در بدو تولد بیشتر به شکل چربی بوده و در بخش های قدامی بینی اتفاق می افتد ، همچنین با این حال با افزایش سن فرد می تواند در تغییر فرم و شدت انحراف بینی تاثیر بسیاری را بگذارد .

علائم انحراف در بینی

این مشکل یکی از عوارض خفیف و کم خطر در افراد می باشد ، با این وجود یکی از مهم ترین علائم انحراف در تیغه بینی را می توان به موارد زیر اشاره کرد :

• سردرد های پی در پی
  • سرما خوردگی های همیشگی
  • وجود عفونت سینوس های فرونتال
  • ایجاد مشکلات تنفسی مخصوصا از طریق یینی
  • عفونت های سینوسی ماگزیلاری
  • اختلال در کیفیت و دمای هوای وارد شده از طریق مجاری تنفسی
  • گرفتگی همیشگی و یا طولانی مدت یکی از مجاری های تنفسی
  • خشکی دهان
  • اختلال بویایی
  • داشتن التهاب مداوم غشاء مخاطی یکی از مجاری های بینی
  • خونریزی از بینی یا خون دماغ شدن
  • خشکی مداوم و آزاردهنده یکی از مجاری بینی
  • خر و پف
  • آپنه خواب

همچنین انحراف شدید در بینی می تواند با درد همراه باشد ، در صورت خونریزی و یا وجود عفونت های سینوسی پی در پی به افراد توصیه می کنیم که از طریق مشاوره های آنلاین و یا پزشک جراح راهنمایی های خود را دریافت نمایید .

علائم انحراف در بینی

روش های تشخیص انحراف بینی

به طور کلی تشخیص این مشکل با یک معاینه بسیار ساده توسط متخصص گوش ، حلق و بینی تقریبا قابل تشخیص می باشد ، در بسیاری از موارد که تشخیص انحراف بینی برای پزشک غیر قابل تشخیص باشد پزشک از آندوسکوپی برای تشخیص این عارضه استفاده می کند ، این روش به پزشک متخصص کمک می کند که تیغه بینی با دقت مورد بررسی قرار گیرد ، همچنین پزشک جراحی بینی در بسیاری از موارد برای تشخیص قطعی از سی تی اسکن نیز استفاده می شود .

آشنایی با ساختار بینی

همان طور که در بالای مقاله گفته شد تیغه های بینی بافتی غضروفی به ضخامت یک تا دو میلی متر می باشند که بیشتر حرفه های بینی را به دو بخش مساوی تقسیم می کند که این کار در جلوگیری از گرفتگی بینی فرد کاملا تاثیر گذار بوده و توزیع هوای ورودی و جریان مناسب در حفره های بینی کاملا امکان پذیر می باشد .

با این وجود یکی از مهم ترین کاربرد های تیغه بینی در افراد این است که از انتقال عوامل بسیار بیماری زا از طریق مجرایی به مجرای دیگر به خوبی جلوگیری می کند و در صورت قرار گرفتن مناسب سپتوم و درگیر شدن یکی از مجاری های تنفسی به میکروب ها ، ویروس ها و دیگر عوامل بیماری زا به معنای آلوده شده مجرای دیگر نمی باشد ، همچنین فرم تیغه بینی نیز در تعیین شکل ظاهری افراد هم به شدت تاثیر گذار می باشد .

روش های مختلف درمان انحراف تیغه بینی

یکی از مهم ترین رایج ترین روش های درمان این مشکل را می توان به موارد مهم زیر اشاره کرد :

• سپتوپلاستی : این روش جراحی و یا همان جراحی اصلاحی تیغه بینی در برخی از موارد به کار می رود که تنفس فرد بیمار دچار اختلال شده باشد و استفاده از دارو های بهبودی قابل توجهی را برای او نداشته باشد .
  • سپتورینوپلاستی : این روش جراحی در اصل به ترکیبی از عمل جراحی زیبایی بینی و عمل اصلاح وضعیت تیغه های بینی اطلاق می شود که برای انجام سپتورینوپلاستی برای افراد از بی هوشی کامل استفاده می شود .
  • تربینوپلاستی : در این عمل درمانی و زیبایی پزشک جراح بخش کوچکی از شاخک های بینی را به طور کلی بریده و یا آن ها را می سوزاند ، یک نوع دیگر از این عمل جراحی وجود دارد که در این عمل بخش های اضافی در استخوان بینی به طور کامل برداشته شده و مجرای تنفسی بزرگ تر خواهد شد ، این عمل زیبایی و درمانی در بیشتر مواقع به صورت سرپایی و یا با استفاده از بی حسی های موضعی صورت می گیرد .
  • تراش بافت مخاطی : در عمل جراحی تراش بافت مخاطی قسمتی از غضروف و استخوان بینی به طور کامل برداشته شده و به همین ترتیب انحراف تیغه های بینی به طور کامل برطرف خواهد شد ، این عمل زیبایی با استفاده از بی هوشی های کامل برای افراد انجام گرفته و بعد از عمل جراحی نیز فرد بیمار برای مدت یک یا دو روز بستری می شود .

روش های مختلف درمان انحراف تیغه بینی

روش های درمانی غیر جراحی انحراف بینی

همان طور که در بالای مقاله به شما گفته شد انحراف بینی اگر خفیف باشد نیازی به درمان ندارد ، تنها در موارد بسیار حاد درمان انحراف تیغه بینی تنها از طریق عمل جراحی بینی صورت می گیرد ، روش های غیر جراحی و دارویی بیشتر در مواردی صورت می گیرد که انحراف بینی خفیف باشد و یا برای بهبود علائم اختلالات حاد به کار می رود .

کلام آخر

از این که ما را تا آخر درمان انحراف بینی همراهی کردید از شما سپاس گزاریم ، همچنین اگر نظر و یا پیشنهادی در این زمینه دارید ممنون می شویم که با ما نیز در میان بگذارید .

امتیاز دهید
آموزش چسب زدن بینی